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(९) अपराह्‌ण एवं सायंकालीन विनती

प्रेम-भक्ति गुरु दीजिये, विनवौं कर जोड़ी।
पल-पल छोह न छोड़िये, सुनिये गुरु मोरी॥१॥
युग-युगान चहुँ खानि में, भ्रमि-भ्रमि दुख भूरी।
पाएउँ पुनि अजहूँ नहिं, रहुँ इन्हतें दूरी॥२॥
पल-पल मन माया रमे, कभुँ विलग न होता।
भक्ति भेद बिसरा रहे, दुख सहि-सहि रोता॥३॥
गुरु दयाल दया करी, दिये भेद बताई।
महा अभागी जीव के, दिये भाग जगाई॥४॥
पर निज बल कछु नाहिं है, जेहि बने कमाई।
सो बल तबहीं पावऊँ, गुरु होयँ सहाई॥५॥
दृष्टि टिकै श्रुति धुन रमै, अस करु गुरु दाया।
भजन में मन ऐसो रमै, जस रम सो माया॥६॥
जोत जगे धुनि सुनि पड़ै, श्रुति चढ़ै अकाशा।
सार धुन्न में लीन होइ, लहे निज घर वासा॥७॥
निजपन की जत कल्पना, सब जाय मिटाई।
मनसा वाचा कर्मणा, रहे तुम में समाई॥८॥
आस त्रास जग के सबै, सब वैर व नेहू।
सकल भुलै एके रहे, गुरु तुम पद-स्नेहू॥९॥
काम क्रोध मद लोभ के, नहिं वेग सतावै।
सब प्यारा परिवार अरु, सम्पति नहिं भावै॥१०॥
गुरु ऐसी करिये दया, अति होइ सहाई।
चरण-शरण होइ कहत हौं, लीजै अपनाई॥११॥
तुम्हरे जोत-स्वरूप अरु, तुम्हरे धुन-रूपा।
परखत रहूँ निशि-दिन गुरु, करु दया अनूपा॥१२॥

(৯) অপরাহ্‌ণ এবং সাযংকালীন বিনতী
প্রেম-ভক্তি গুরু দীজিযে, বিনবৌং কর জোড়ী |
পল-পল ছোহ ন ছোড়িযে, সুনিযে গুরু মোরী||১||
যুগ-যুগান চহুঁ খানি মেং, ভ্রমি-ভ্রমি দুখ ভূরী |
পাএউঁ পুনি অজহূঁ নহিং, রহুঁ ইন্হতেং দূরী||২||
পল-পল মন মাযা রমে, কভুঁ বিলগ ন হোতা |
ভক্তি ভেদ বিসরা রহে, দুখ সহি-সহি রোতা||৩||
গুরু দযাল দযা করী, দিযে ভেদ বতাঈ |
মহা অভাগী জীব কে, দিযে ভাগ জগাঈ||৪||
পর নিজ বল কছু নাহিং হৈ, জেহি বনে কমাঈ |
সো বল তবহীং পাবঊঁ, গুরু হোযঁ সহাঈ||৫||
দৃষ্টি টিকৈ শ্রুতি ধুন রমৈ, অস করু গুরু দাযা |
ভজন মেং মন ঐসো রমৈ, জসরম সো মাযা||৬||
জোত জগে ধুনি সুনি পড়ৈ, শ্রুতি চঢ়ৈ অকাশা |
সার ধুন্ন মেং লীন হোই, লহে নিজ ঘর বাসা||৭||
নিজপন কী জত কল্পনা, সব জায মিটাঈ |
মনসা বাচা কর্মণা, রহে তুম মেং সমাঈ||৮||
আস ত্রাস জগ কে সবৈ, সব বৈর ব নেহূ |
সকল ভুলৈ একে রহে, গুরু তুম পদ-স্নেহূ||৯||
কাম ক্রোধ মদ লোভ কে, নহিং বেগ সতাবৈ |
সব প্যারা পরিবার অরু, সম্পতি নহিং ভাবৈ||১০||
গুরু ঐসী করিযে দযা, অতি হোই সহাঈ |
চরণ-শরণ হোই কহত হৌং, লীজৈ অপনাঈ||১১||
তুম্হরে জোত-স্বরূপ অরু, তুম্হরে ধুন-রূপা |
পরখত রহূঁ নিশি-দিন গুরু, করু দযা অনূপা||১২||

(૯) અપરાહ્‌ણ એવં સાયંકાલીન વિનતી

પ્રેમ-ભક્તિ ગુરુ દીજિયે, વિનવૌં કર જોડી.
પલ-પલ છોહ ન છોડિયે, સુનિયે ગુરુ મોરી૥૧૥
યુગ-યુગાન ચહુઁ ખાનિ મેં, ભ્રમિ-ભ્રમિ દુખ ભૂરી.
પાએઉઁ પુનિ અજહૂઁ નહિં, રહુઁ ઇન્હતેં દૂરી૥૨૥
પલ-પલ મન માયા રમે, કભુઁ વિલગ ન હોતા.
ભક્તિ ભેદ બિસરા રહે, દુખ સહિ-સહિ રોતા૥૩૥
ગુરુ દયાલ દયા કરી, દિયે ભેદ બતાઈ.
મહા અભાગી જીવ કે, દિયે ભાગ જગાઈ૥૪૥
પર નિજ બલ કછુ નાહિં હૈ, જેહિ બને કમાઈ.
સો બલ તબહીં પાવઊઁ, ગુરુ હોયઁ સહાઈ૥૫૥
દૃષ્ટિ ટિકૈ શ્રુતિ ધુન રમૈ, અસ કરુ ગુરુ દાયા.
ભજન મેં મન ઐસો રમૈ, જસરમ સો માયા૥૬૥
જોત જગે ધુનિ સુનિ પડૈ, શ્રુતિ ચઢૈ અકાશા.
સાર ધુન્ન મેં લીન હોઇ, લહે નિજ ઘર વાસા૥૭૥
નિજપન કી જત કલ્પના, સબ જાય મિટાઈ.
મનસા વાચા કર્મણા, રહે તુમ મેં સમાઈ૥૮૥
આસ ત્રાસ જગ કે સબૈ, સબ વૈર વ નેહૂ.
સકલ ભુલૈ એકે રહે, ગુરુ તુમ પદ-સ્નેહૂ૥૯૥
કામ ક્રોધ મદ લોભ કે, નહિં વેગ સતાવૈ.
સબ પ્યારા પરિવાર અરુ, સમ્પતિ નહિં ભાવૈ૥૧૦૥
ગુરુ ઐસી કરિયે દયા, અતિ હોઇ સહાઈ.
ચરણ-શરણ હોઇ કહત હૌં, લીજૈ અપનાઈ૥૧૧૥
તુમ્હરે જોત-સ્વરૂપ અરુ, તુમ્હરે ધુન-રૂપા.
પરખત રહૂઁ નિશિ-દિન ગુરુ, કરુ દયા અનૂપા૥૧૨૥

(੯) ਅਪਰਾਹ੍‌ਣ ਏਵਂ ਸਾਯਂਕਾਲੀਨ ਵਿਨਤੀ

ਪ੍ਰੇਮ-ਭਕ੍ਤਿ ਗੁਰੁ ਦੀਜਿਯੇ, ਵਿਨਵੌਂ ਕਰ ਜੋੜੀ.
ਪਲ-ਪਲ ਛੋਹ ਨ ਛੋੜਿਯੇ, ਸੁਨਿਯੇ ਗੁਰੁ ਮੋਰੀ੥੧੥
ਯੁਗ-ਯੁਗਾਨ ਚਹੁਂ ਖਾਨਿ ਮੇਂ, ਭ੍ਰਮਿ-ਭ੍ਰਮਿ ਦੁਖ ਭੂਰੀ.
ਪਾਏਉਂ ਪੁਨਿ ਅਜਹੂਂ ਨਹਿਂ, ਰਹੁਂ ਇਨ੍ਹਤੇਂ ਦੂਰੀ੥੨੥
ਪਲ-ਪਲ ਮਨ ਮਾਯਾ ਰਮੇ, ਕਭੁਂ ਵਿਲਗ ਨ ਹੋਤਾ.
ਭਕ੍ਤਿ ਭੇਦ ਬਿਸਰਾ ਰਹੇ, ਦੁਖ ਸਹਿ-ਸਹਿ ਰੋਤਾ੥੩੥
ਗੁਰੁ ਦਯਾਲ ਦਯਾ ਕਰੀ, ਦਿਯੇ ਭੇਦ ਬਤਾਈ.
ਮਹਾ ਅਭਾਗੀ ਜੀਵ ਕੇ, ਦਿਯੇ ਭਾਗ ਜਗਾਈ੥੪੥
ਪਰ ਨਿਜ ਬਲ ਕਛੁ ਨਾਹਿਂ ਹੈ, ਜੇਹਿ ਬਨੇ ਕਮਾਈ.
ਸੋ ਬਲ ਤਬਹੀਂ ਪਾਵਊਂ, ਗੁਰੁ ਹੋਯਂ ਸਹਾਈ੥੫੥
ਦਰਸ਼੍ਟਿ ਟਿਕੈ ਸ਼੍ਰੁਤਿ ਧੁਨ ਰਮੈ, ਅਸ ਕਰੁ ਗੁਰੁ ਦਾਯਾ.
ਭਜਨ ਮੇਂ ਮਨ ਐਸੋ ਰਮੈ, ਜਸਰਮ ਸੋ ਮਾਯਾ੥੬੥
ਜੋਤ ਜਗੇ ਧੁਨਿ ਸੁਨਿ ਪੜੈ, ਸ਼੍ਰੁਤਿ ਚਢੈ ਅਕਾਸ਼ਾ.
ਸਾਰ ਧੁਨ੍ਨ ਮੇਂ ਲੀਨ ਹੋਇ, ਲਹੇ ਨਿਜ ਘਰ ਵਾਸਾ੥੭੥
ਨਿਜਪਨ ਕੀ ਜਤ ਕਲ੍ਪਨਾ, ਸਬ ਜਾਯ ਮਿਟਾਈ.
ਮਨਸਾ ਵਾਚਾ ਕਰ੍ਮਣਾ, ਰਹੇ ਤੁਮ ਮੇਂ ਸਮਾਈ੥੮੥
ਆਸ ਤ੍ਰਾਸ ਜਗ ਕੇ ਸਬੈ, ਸਬ ਵੈਰ ਵ ਨੇਹੂ.
ਸਕਲ ਭੁਲੈ ਏਕੇ ਰਹੇ, ਗੁਰੁ ਤੁਮ ਪਦ-ਸ੍ਨੇਹੂ੥੯੥
ਕਾਮ ਕ੍ਰੋਧ ਮਦ ਲੋਭ ਕੇ, ਨਹਿਂ ਵੇਗ ਸਤਾਵੈ.
ਸਬ ਪ੍ਯਾਰਾ ਪਰਿਵਾਰ ਅਰੁ, ਸਮ੍ਪਤਿ ਨਹਿਂ ਭਾਵੈ੥੧੦੥
ਗੁਰੁ ਐਸੀ ਕਰਿਯੇ ਦਯਾ, ਅਤਿ ਹੋਇ ਸਹਾਈ.
ਚਰਣ-ਸ਼ਰਣ ਹੋਇ ਕਹਤ ਹੌਂ, ਲੀਜੈ ਅਪਨਾਈ੥੧੧੥
ਤੁਮ੍ਹਰੇ ਜੋਤ-ਸ੍ਵਰੂਪ ਅਰੁ, ਤੁਮ੍ਹਰੇ ਧੁਨ-ਰੂਪਾ.
ਪਰਖਤ ਰਹੂਂ ਨਿਸ਼ਿ-ਦਿਨ ਗੁਰੁ, ਕਰੁ ਦਯਾ ਅਨੂਪਾ੥੧੨੥

(௯) அபராஹ்‌ண ஏவஂ ஸாயஂகாலீந விநதீ

ப்ரேம-பக்தி குரு தீஜியே, விநவௌஂ கர ஜோடீ.
பல-பல சோஹ ந சோடியே, ஸுநியே குரு மோரீ௥௧௥
யுக-யுகாந சஹு஁ காநி மேஂ, ப்ரமி-ப்ரமி துக பூரீ.
பாஏஉ஁ புநி அஜஹூ஁ நஹிஂ, ரஹு஁ இந்ஹதேஂ தூரீ௥௨௥
பல-பல மந மாயா ரமே, கபு஁ விலக ந ஹோதா.
பக்தி பேத பிஸரா ரஹே, துக ஸஹி-ஸஹி ரோதா௥௩௥
குரு தயால தயா கரீ, தியே பேத பதாஈ.
மஹா அபாகீ ஜீவ கே, தியே பாக ஜகாஈ௥௪௥
பர நிஜ பல கசு நாஹிஂ ஹை, ஜேஹி பநே கமாஈ.
ஸோ பல தபஹீஂ பாவஊ஁, குரு ஹோய஁ ஸஹாஈ௥௫௥
தரஷ்டி டிகை ஷ்ருதி துந ரமை, அஸ கரு குரு தாயா.
பஜந மேஂ மந ஐஸோ ரமை, ஜஸரம ஸோ மாயா௥௬௥
ஜோத ஜகே துநி ஸுநி படை, ஷ்ருதி சடை அகாஷா.
ஸார துந்ந மேஂ லீந ஹோஇ, லஹே நிஜ கர வாஸா௥௭௥
நிஜபந கீ ஜத கல்பநா, ஸப ஜாய மிடாஈ.
மநஸா வாசா கர்மணா, ரஹே தும மேஂ ஸமாஈ௥௮௥
ஆஸ த்ராஸ ஜக கே ஸபை, ஸப வைர வ நேஹூ.
ஸகல புலை ஏகே ரஹே, குரு தும பத-ஸ்நேஹூ௥௯௥
காம க்ரோத மத லோப கே, நஹிஂ வேக ஸதாவை.
ஸப ப்யாரா பரிவார அரு, ஸம்பதி நஹிஂ பாவை௥௧0௥
குரு ஐஸீ கரியே தயா, அதி ஹோஇ ஸஹாஈ.
சரண-ஷரண ஹோஇ கஹத ஹௌஂ, லீஜை அபநாஈ௥௧௧௥
தும்ஹரே ஜோத-ஸ்வரூப அரு, தும்ஹரே துந-ரூபா.
பரகத ரஹூ஁ நிஷி-திந குரு, கரு தயா அநூபா௥௧௨௥

(౯) అపరాహ్‌ణ ఏవం సాయంకాలీన వినతీ

ప్రేమ-భక్తి గురు దీజియే, వినవౌం కర జోడీ.
పల-పల ఛోహ న ఛోడియే, సునియే గురు మోరీ౥౧౥
యుగ-యుగాన చహుఁ ఖాని మేం, భ్రమి-భ్రమి దుఖ భూరీ.
పాఏఉఁ పుని అజహూఁ నహిం, రహుఁ ఇన్హతేం దూరీ౥౨౥
పల-పల మన మాయా రమే, కభుఁ విలగ న హోతా.
భక్తి భేద బిసరా రహే, దుఖ సహి-సహి రోతా౥౩౥
గురు దయాల దయా కరీ, దియే భేద బతాఈ.
మహా అభాగీ జీవ కే, దియే భాగ జగాఈ౥౪౥
పర నిజ బల కఛు నాహిం హై, జేహి బనే కమాఈ.
సో బల తబహీం పావఊఁ, గురు హోయఁ సహాఈ౥౫౥
దృష్టి టికై శ్రుతి ధున రమై, అస కరు గురు దాయా.
భజన మేం మన ఐసో రమై, జసరమ సో మాయా౥౬౥
జోత జగే ధుని సుని పడై, శ్రుతి చఢై అకాశా.
సార ధున్న మేం లీన హోఇ, లహే నిజ ఘర వాసా౥౭౥
నిజపన కీ జత కల్పనా, సబ జాయ మిటాఈ.
మనసా వాచా కర్మణా, రహే తుమ మేం సమాఈ౥౮౥
ఆస త్రాస జగ కే సబై, సబ వైర వ నేహూ.
సకల భులై ఏకే రహే, గురు తుమ పద-స్నేహూ౥౯౥
కామ క్రోధ మద లోభ కే, నహిం వేగ సతావై.
సబ ప్యారా పరివార అరు, సమ్పతి నహిం భావై౥౧౦౥
గురు ఐసీ కరియే దయా, అతి హోఇ సహాఈ.
చరణ-శరణ హోఇ కహత హౌం, లీజై అపనాఈ౥౧౧౥
తుమ్హరే జోత-స్వరూప అరు, తుమ్హరే ధున-రూపా.
పరఖత రహూఁ నిశి-దిన గురు, కరు దయా అనూపా౥౧౨౥

(൯) അപരാഹ്‌ണ ഏവം സായംകാലീന വിനതീ

പ്രേമ-ഭക്തി ഗുരു ദീജിയേ, വിനവൌം കര ജോഡീ.
പല-പല ഛോഹ ന ഛോഡിയേ, സുനിയേ ഗുരു മോരീ॥൧॥
യുഗ-യുഗാന ചഹും ഖാനി മേം, ഭ്രമി-ഭ്രമി ദുഖ ഭൂരീ.
പാഏഉം പുനി അജഹൂം നഹിം, രഹും ഇന്ഹതേം ദൂരീ॥൨॥
പല-പല മന മായാ രമേ, കഭും വിലഗ ന ഹോതാ.
ഭക്തി ഭേദ ബിസരാ രഹേ, ദുഖ സഹി-സഹി രോതാ॥൩॥
ഗുരു ദയാല ദയാ കരീ, ദിയേ ഭേദ ബതാഈ.
മഹാ അഭാഗീ ജീവ കേ, ദിയേ ഭാഗ ജഗാഈ॥൪॥
പര നിജ ബല കഛു നാഹിം ഹൈ, ജേഹി ബനേ കമാഈ.
സോ ബല തബഹീം പാവഊം, ഗുരു ഹോയം സഹാഈ॥൫॥
ദൃഷ്ടി ടികൈ ശ്രുതി ധുന രമൈ, അസ കരു ഗുരു ദായാ.
ഭജന മേം മന ഐസോ രമൈ, ജസരമ സോ മായാ॥൬॥
ജോത ജഗേ ധുനി സുനി പഡൈ, ശ്രുതി ചഢൈ അകാശാ.
സാര ധുന്ന മേം ലീന ഹോഇ, ലഹേ നിജ ഘര വാസാ॥൭॥
നിജപന കീ ജത കല്പനാ, സബ ജായ മിടാഈ.
മനസാ വാചാ കര്മണാ, രഹേ തുമ മേം സമാഈ॥൮॥
ആസ ത്രാസ ജഗ കേ സബൈ, സബ വൈര വ നേഹൂ.
സകല ഭുലൈ ഏകേ രഹേ, ഗുരു തുമ പദ-സ്നേഹൂ॥൯॥
കാമ ക്രോധ മദ ലോഭ കേ, നഹിം വേഗ സതാവൈ.
സബ പ്യാരാ പരിവാര അരു, സമ്പതി നഹിം ഭാവൈ॥൧൦॥
ഗുരു ഐസീ കരിയേ ദയാ, അതി ഹോഇ സഹാഈ.
ചരണ-ശരണ ഹോഇ കഹത ഹൌം, ലീജൈ അപനാഈ॥൧൧॥
തുമ്ഹരേ ജോത-സ്വരൂപ അരു, തുമ്ഹരേ ധുന-രൂപാ.
പരഖത രഹൂം നിശി-ദിന ഗുരു, കരു ദയാ അനൂപാ॥൧൨॥

(೯) ಅಪರಾಹ್‌ಣ ಏವಂ ಸಾಯಂಕಾಲೀನ ವಿನತೀ

ಪ್ರೇಮ-ಭಕ್ತಿ ಗುರು ದೀಜಿಯೇ, ವಿನವೌಂ ಕರ ಜೋಡೀ.
ಪಲ-ಪಲ ಛೋಹ ನ ಛೋಡಿಯೇ, ಸುನಿಯೇ ಗುರು ಮೋರೀ೥೧೥
ಯುಗ-ಯುಗಾನ ಚಹುಂ ಖಾನಿ ಮೇಂ, ಭ್ರಮಿ-ಭ್ರಮಿ ದುಖ ಭೂರೀ.
ಪಾಏಉಂ ಪುನಿ ಅಜಹೂಂ ನಹಿಂ, ರಹುಂ ಇನ್ಹತೇಂ ದೂರೀ೥೨೥
ಪಲ-ಪಲ ಮನ ಮಾಯಾ ರಮೇ, ಕಭುಂ ವಿಲಗ ನ ಹೋತಾ.
ಭಕ್ತಿ ಭೇದ ಬಿಸರಾ ರಹೇ, ದುಖ ಸಹಿ-ಸಹಿ ರೋತಾ೥೩೥
ಗುರು ದಯಾಲ ದಯಾ ಕರೀ, ದಿಯೇ ಭೇದ ಬತಾಈ.
ಮಹಾ ಅಭಾಗೀ ಜೀವ ಕೇ, ದಿಯೇ ಭಾಗ ಜಗಾಈ೥೪೥
ಪರ ನಿಜ ಬಲ ಕಛು ನಾಹಿಂ ಹೈ, ಜೇಹಿ ಬನೇ ಕಮಾಈ.
ಸೋ ಬಲ ತಬಹೀಂ ಪಾವಊಂ, ಗುರು ಹೋಯಂ ಸಹಾಈ೥೫೥
ದೃಷ್ಟಿ ಟಿಕೈ ಶ್ರುತಿ ಧುನ ರಮೈ, ಅಸ ಕರು ಗುರು ದಾಯಾ.
ಭಜನ ಮೇಂ ಮನ ಐಸೋ ರಮೈ, ಜಸರಮ ಸೋ ಮಾಯಾ೥೬೥
ಜೋತ ಜಗೇ ಧುನಿ ಸುನಿ ಪಡೈ, ಶ್ರುತಿ ಚಢೈ ಅಕಾಶಾ.
ಸಾರ ಧುನ್ನ ಮೇಂ ಲೀನ ಹೋಇ, ಲಹೇ ನಿಜ ಘರ ವಾಸಾ೥೭೥
ನಿಜಪನ ಕೀ ಜತ ಕಲ್ಪನಾ, ಸಬ ಜಾಯ ಮಿಟಾಈ.
ಮನಸಾ ವಾಚಾ ಕರ್ಮಣಾ, ರಹೇ ತುಮ ಮೇಂ ಸಮಾಈ೥೮೥
ಆಸ ತ್ರಾಸ ಜಗ ಕೇ ಸಬೈ, ಸಬ ವೈರ ವ ನೇಹೂ.
ಸಕಲ ಭುಲೈ ಏಕೇ ರಹೇ, ಗುರು ತುಮ ಪದ-ಸ್ನೇಹೂ೥೯೥
ಕಾಮ ಕ್ರೋಧ ಮದ ಲೋಭ ಕೇ, ನಹಿಂ ವೇಗ ಸತಾವೈ.
ಸಬ ಪ್ಯಾರಾ ಪರಿವಾರ ಅರು, ಸಮ್ಪತಿ ನಹಿಂ ಭಾವೈ೥೧೦೥
ಗುರು ಐಸೀ ಕರಿಯೇ ದಯಾ, ಅತಿ ಹೋಇ ಸಹಾಈ.
ಚರಣ-ಶರಣ ಹೋಇ ಕಹತ ಹೌಂ, ಲೀಜೈ ಅಪನಾಈ೥೧೧೥
ತುಮ್ಹರೇ ಜೋತ-ಸ್ವರೂಪ ಅರು, ತುಮ್ಹರೇ ಧುನ-ರೂಪಾ.
ಪರಖತ ರಹೂಂ ನಿಶಿ-ದಿನ ಗುರು, ಕರು ದಯಾ ಅನೂಪಾ೥೧೨೥

9. PREM BHAKTI GURU DIJIYE 

(AFTERNOON & EVENING VINTI)
O Guru, kindly instil in me true love & devotion for you; with folded hands I implore thee. Not for a moment forsake me; kindly listen to my humble entreaty. ||1||

Wandering, aeons after aeons, in the four origin -types25 of life all sorts of sufferings...I have been through; yet I do nothing to withdraw from these. ||2||

Every moment is my mind steeped in things illusory, never detaching from these! Forgetful of the essence of devotion, it is frequently struck by distresses, and weeping & wailing it keeps. ||3||

Compassionate that thou art, you showed mercy and taught the secret way26 of meditation to me. And lighted up the fortune of an extremely unfortunate being as me. ||4||

But alas! I have no ability of my own with which I could earn the wealth of bhakti (devotion). That strength I can muster only if you stand behind me. ||5||

Shower your grace that my sight be stilled27 and my consciousness absorbed in the Melody Divine. May my mind derive the very same joy in meditation as it does in the unreal worldly temptation! ||6||

May the Divine Light be lit up within me, may I catch the Divine Tune, and in the inner sky may my soul ascend! Immersed in, and drawn by, the Primal Sound may the Soul get back to its own true abode! ||7||

Bless me that all the notions I have of ‘me & mine’ be destroyed completely. In thought, word & deed, to you & you alone may I be dedicated wholly. ||8||

All the hopes & dreads of this world, all the sentiments of enmity and affection ...May I forget them all and, to your lotus feet may I be filled with devotion! ||9||

May I not be perturbed by the impulses of lust, anger, egotism, greed! To my kith & kin, near & dear ones, or my possessions or wealth, let me not be unduly attached. ||10||

O Guru, be compassionate and help me mercifully. Taking shelter at your lotus feet I beg of you to accept me (as your very own). ||11||

Divine Light form28 and Divine Sound form29 of yours only...May I ceaselessly perceive, day & night; bestow your kindness, O Guru, upon me. ||12|| 

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  • 25. All the living beings have been broadly classified into four genera or categories based on their type of origin namely, the oviparous (birds), viviparous (man, animals, rodents etc), flora (generally fixed to a place and born out of the Earth) and heat-born (insects like lice, bugs, insects automatically produced in food grains stored for an extended duration). 
  • 26. Internally chanting of a sacred mantra, internally visualising the form of the desired deity or Guru, and Yoga of Inner Light and Sound.
  • 27. Stilling sight at the Third eye/Tenth Door/ Sushumnâ/ Ajnâ Chakra/ Third Til/ Til/ Inner Door located in the centre of the two eyes. This is also called Yoga-Heart-Circle by yogis. This art or technique is called “vindu/bindu dhyân” or “drishti yoga” or the Yoga of Inner Light.
  • 28. An accomplished Guru is one who has become one with the Supreme Being, and manifest himself, on the subtler planes, as light and sound that a meditator perceives within while practising the Yoga of Inner Light and Sound.
  • 29. Ârtî refers to a religious ritual, frequently performed in India, performed in adoration of a deity or an outstanding personage by circular movement of a dish (generally circular plate) containing a lighted lamp, flowers, fruits and grains of rice etc.