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(४५) मंगल

पाँच नौबत बिरतन्त कहौं सुनि लीजिये।
भेदी भक्त विचारि सुरत रत कीजिये॥१॥
स्थूल सूक्ष्म सन्धि विन्दु पर परथम बाजई।
दुसर कारण सूक्ष्म सन्धि पर नौबत गाजई॥२॥
जड़ प्रकृति अरु विकृति सन्धि जोइ जानिये।
महाकारण अरु कारण सन्धि सोइ मानिये॥३॥
तिसरि नौबत यहि सन्धि पर सब छन बाजती।
महाकारण कैवल्य की सन्धि विराजती॥४॥
शुद्ध चेतन जड़ प्रकृति सन्धि यहि है सही।
यहँ की धुनि को चौथि नौबत हम गुनि कही॥५॥
निर्मल चेतन केन्द्र और ऊपर अहै।
परा प्रकृति कर केन्द्र सोइ अस बुधि कहै॥६॥
अत्यन्त अचरज अनुपम यहँ से बाजती।
पंचम नौबत 'मेँहीँ' संसृति बिसरावती॥७॥ 

(৪৫) মংগল
পাঁচ নৌবত বিরতন্ত কহৌং সুনি লীজিযে |
ভেদী ভক্ত বিচারি সুরত রত কীজিযে ||১||
স্থূল সূক্ষ্ম সন্ধি বিন্দু পর পরথম বাজঈ |
দুসর কারণ সূক্ষ্ম সন্ধি পর নৌবত গাজঈ ||২||
জড় প্রকৃতি অরু বিকৃতি সন্ধি জোই জানিযে |
মহাকারণ অরু কারণ সন্ধি সোই মানিযে ||৩||
তিসরি নৌবত যহি সন্ধি পর সব ছন বাজতী |
মহাকারণ কৈবল্য কী সন্ধি বিরাজতী ||৪||
শুদ্ধ চেতন জড় প্রকৃতি সন্ধি যহি হৈ সহী |
যহঁ কী ধুনি কো চৌথি নৌবত হম গুনি কহী ||৫||
নির্মল চেতন কেন্দ্র ঔর ঊপর অহৈ |
পরা প্রকৃতিকর কেন্দ্র সোই অস বুধি কহৈ ||৬||
অত্যন্ত অচরজ অনুপম যহঁ সে বাজতী |
পংচম নৌবত 'মেঁহীঁ' সংসৃতি বিসরাবতী ||৭|| 

Gujarati

Punjabi

Tamil

Telugu

(൪൫) മംഗല

പാംച നൌബത ബിരതന്ത കഹൌം സുനി ലീജിയേ .
ഭേദീ ഭക്ത വിചാരി സുരത രത കീജിയേ ॥൧॥
സ്ഥൂല സൂക്ഷ്മ സന്ധി വിന്ദു പര പരഥമ ബാജഈ .
ദുസര കാരണ സൂക്ഷ്മ സന്ധി പര നൌബത ഗാജഈ ॥൨॥
ജഡ പ്രകൃതി അരു വികൃതി സന്ധി ജോഇ ജാനിയേ .
മഹാകാരണ അരു കാരണ സന്ധി സോഇ മാനിയേ ॥൩॥
തിസരി നൌബത യഹി സന്ധി പര സബ ഛന ബാജതീ .
മഹാകാരണ കൈവല്യ കീ സന്ധി വിരാജതീ ॥൪॥
ശുദ്ധ ചേതന ജഡ പ്രകൃതി സന്ധി യഹി ഹൈ സഹീ .
യഹം കീ ധുനി കോ ചൌഥി നൌബത ഹമ ഗുനി കഹീ ॥൫॥
നിര്മല ചേതന കേന്ദ്ര ഔര ഊപര അഹൈ .
പരാ പ്രകൃതികര കേന്ദ്ര സോഇ അസ ബുധി കഹൈ ॥൬॥
അത്യന്ത അചരജ അനുപമ യഹം സേ ബാജതീ .
പംചമ നൌബത 'മേംഹീം' സംസൃതി ബിസരാവതീ ॥൭॥ 

Kannada

45. PANCH NAUBAT BIRTANT KAHON (MANGAL) 

Kindly listen! I describe the five naubats 80.O Learned Devotees! Kindly immerse your attention upon these. ||1||
The first Naubat rings at the junction of the Astral and Gross Spheres. The second one resounds at the meeting point of the Causal and Astral Realms. ||2||
Where the Equilibrial Non-Conscious and the Disordered Non-conscious Planes meet, Know that to be the confluence of the Supra-Causal and Causal Domains. ||3||
The Third Naubat keeps playing unceasingly at this junction. Next comes the convergence of the Kaivalya (Purely Conscious) and Supra-Causal Dominions. ||4||
This is where the Purely Conscious and the Equlibrial Non-conscious Territories join. I call this (the central Sound perceived here), after due consideration, the fourth Naubat. ||5||
The Centre of the Pure, Spotless Consciousness lies still further. The wise have called the same as the Centre of Para Prakriti (Conscious Nature) also. ||6||
The most astonishing & matchless melody emanates from here itself. This fifth Naubat, says Mehî, lifts the perceiving soul completely above transmigration. ||7|| 

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  • 80. It essentially takes a unique central sound (vibration) for any sphere/realm of creation to be formed. There are five broad spheres of creation – four none conscious creations namely, Gross, Astral, Causal and Supra-causal and one conscious sphere namely, Kaivalya or Chetan or Purely Conscious Sphere. Sants have called each characteristic central Sound/Vibration responsible for the formation of a particular Plane/Sphere/Ream of creation as ‘naubat’. Thus, there are five central sounds or naubats in the whole of creation.